Jurnalul pielii sensibile

Microbiomul: Scutul viu care ajută la menținerea fericirii pielii

Expresia "funcția de barieră" este adesea folosită în articolele legate de dermatologie, dar ce înseamnă mai exact? În mod tradițional, medicii au folosit acest termen pentru a se referi la stratul de celule moarte de la suprafața pielii, plus stratul uleios impermeabil aflat deasupra lor. Împreună, ele împiedică agresorii externi (alergenii, iritantii, poluarea) să pătrundă prin straturile mai adânci ale pielii.

Disfuncționalitatea barierei: Momentul când scutul de protecție al pielii începe să se prăbușească

Pielea sensibilă, reactivă și ușor iritabilă prezintă adesea disfuncționalități ale barierei de protecție. Cu alte cuvinte, pielea nu este protejată corespunzător împotriva factorilor mediului înconjurător. Acest fapt înseamnă că pielea nu-și poate îndeplini rolul principal, acela de apărare împotriva factorilor din mediul exterior. Pe măsură ce pielea este din ce în ce mai agresată, aceasta devine mai uscată și mai expusă. Așadar, pielea intră într-un ciclu vicios de sensibilitate și iritare.

Ar putea bacteriile să rupă ciclul vicios al sensibilității?

În urma cercetărilor recente privind microbiomul-suma totală a organismelor ce trăiesc la nivelul pielii-întregul concept al funcției de barieră fost revizuit. De ce?

Atunci când există o disfuncționalitate a barierei, biodiversitatea de pe suprafața pielii este epuizată.
Iar când se restabilește diversitatea bacteriană, pielea poate fi calmată din nou.

Cremele hidratante tradiționale "de bază" nu mai fac fată agresiunilor din zilele noastre. Pentru a inlătura pe termen lung simptomele sensibilitătii și pentru a restabili confortul pielii, o cremă hidratanta eficientă trebuie să acționeze asupra ambelor bariere constitutive ale pielii-lipidele sale prețioase și microbiomul sau fragil.

Pielea și bacteriile: O armonie divină

Pielea există în simbioză (cu alte cuvinte, o situație de tip win-win) cu populațiile microbiene rezidențe.

Bacteriile benefice ajută la inlăturarea celor ce cauzează infecții.
Există o strânsă legature între bacterii și piele, cu scopul de a menține pielea calmă.

Așadar, cum putem diferenția bacteriile bune de cele rele?

Când vine vorba de cultivarea unui microbiom sănătos, cuvântul cheie este  diversitatea. Fiecare centimetru pătrat de piele găzduieste nu mai puțin de un miliard de bacterii. Cu cât sunt mai diverse bacteriile, cu atât mai sănătoase sunt pentru pielea ta. [Știați  că...1.000.000.000.000-o mie de miliarde-este numărul de microorganisme care trăiesc pe pielea omului? Adică de zece ori numărul de stele din Calea Lactee!] Cu toate acestea, anumite bacterii nu sunt "prietenoase". Unele bacterii, descompun lipidele de la suprafața pielii, provocând neplăcută inflamație. Din fericire, există microbiomul care oprește colonizarea bacteriilor „rele” de la nivelul pielii!

Pot fi prebioticele viitorul îngrijirii pielii?

Pielea sănătoasă reprezintă mediul ideal pentru bacteriile prietenoase. Este cald, umed și bogat în nutrienți. Dar uneori are nevoie de o mână de ajutor pentru a deveni cel mai ospitalier mediu posibil pentru microbiomul tău...

Top 3 stimulanți ai bacteriilor bune

Umiditatea. Cu cât este mai uscată pielea, cu atât mai puține organisme pot trăi pe suprafața sa.
Nutrienți: diverse minerale și oligoelemente pot conduce la creșterea bacteriilor benefice.
Surse de carbon și azot, cum ar fi Ceramide-3.8

În fiecare zi, pielea este agresată de factori externi care pot modifica echilibrul microbiomului. Rezultatul? O piele uscată, mai iritabilă și mai reactivă... Însă cercetările avansate în domeniul microbiomurilor au deschis uși către o nouă era a îngrijirii prebiotice a pielii. Prin stimularea  biodiversitatii de la suprafața pielii, aceste inovații care stimulează bacteriile ar putea fi descoperirea de care pielea ta avea nevoie.

Toate informațiile stiintifice menționate in acest articol se bazeaza pe articolul "Rolul armoniei cutanate de microbiotina in mentinerea unei bariere functionale a pielii" de H. Baldwin si alții, publicat in Journal of Drugs in Dermatology in 2017

1 Willis CM, Shaw S, de La Charrière O, et al Sensitive skin: an epidemiological study Br J Dermatol 2001;145:258-63.

• Pin