• Acasă>
  • Somnul şi dermatita atopică la copii: De ce este importantă ţinerea mâncărimii sub control

Somnul şi dermatita atopică la copii: De ce este importantă ţinerea mâncărimii sub control

Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_article_default.jpg

Somnul profund este foarte important pentru odihnire. Atunci când ceva ne împiedică să intrăm în somnul profund, calitatea somnului scade, iar ziua ne simţim mai obosiţi şi mai irascibili. Acest lucru este valabil la adulţi şi la copii deopotrivă. În timp ce unii adulţi şi copii gestionează mai bine oboseala, alţii dimpotrivă, fac cu greu faţă acesteia, nivelul lor de toleranţă la frustrare fiind modificat drastic.

Să înţelegem structura somnului

bg_share_story.jpg

Fie că vorbim despre adulţi sau copii peste 4 luni, somnul nu este acelaşi în prima parte a nopţii comparativ cu a doua parte. Noaptea, în primele 3-4 ore, cantitatea de somn profund este mai mare, pentru ca aceasta să fie urmată apoi de o perioadă de somn mai fragilă, din care este mai uşor de trezit. În general se vorbeşte despre somn REM -  numit şi somnul cu vise, atunci când se observă o mişcare a pupilelor în timpul somnului – şi somn Non-REM, cunoscut ca somn profund. În fapt însă, există 3 stagii ale somnului. Primul stadiu este extrem de superficial, din care te poţi trezi uşor, parcă eşti între “vis şi realitate”, urmat apoi de stagiul 2, în care încă poţi fi trezit uşor şi abia apoi urmează cu adevărat somnul profund. În stagiul 3, Non-REM, suntem greu de trezit, acum fiind prezente multe unde de frecvenţă joasă, numite unde delta.  Somnul profund este cea mai importantă etapă a somnului, în cadrul ei este secretat hormonul de creştere, celulele sunt reparate sau sunt produse celule noi, creierul este “curăţat” pentru învăţarea din ziua următoare. Aşadar, somnul profund ajută atât corpul, cât şi mintea.

De ce este importantă ţinerea mâncărimii sub control la copiii cu atopie

Sunt mai mulţi factori care pot influenţa somnul profund al copiilor. Unul dintre aceştia poate fi dermatita atopică, din cauza pruritului în sine sau celui combinat cu intoleranţele alimentare, care dau o stare de iritare, în cazurile mai complicate.Eczemele pot fi deranjante în timpul somnului, influenţând calitatea şi cantitatea acestuia. Pe de altă parte, eczemele s-ar putea vindeca mai uşor în timpul somnului profund, daca acesta ar fi suficient. Vorbim, practic, de un veritabil cerc vicios.   Când somnul nu este suficient şi de calitate, poate creşte şi nivelul de stres. Astfel, există mai puţine resurse pentru a gestiona stresul, ceea ce duce la un răspuns inflamator, care la rându-i poate afecta pielea şi pruritul. De asemenea, poate fi afectată şi abilitatea corpului de a crea o barieră la nivelul pielii printr-o bună hidratare a acesteia. Este nevoie deci să se intervină pe ambele planuri: pentru a reduce pruritul, dar şi pentru a creşte somnul profund.

Ce pot face părinţii copiilor cu dermatită atopică

  • Să ţină pielea hidratată şi pruritul sub control
  • Să reducă la minim riscul de infecţie şi tendinţa de scărpinare - asta înseamnă mâneci lungi, haine care respiră (pentru a preveni supraîncălzirea copilului), menţinerea unei temperaturi sub 23 de grade.
  • Să verifice dacă există elemente conexe care pot intensifica problema, cum ar fi alergiile la praf sau acarieni sau intoleranţele alimentare.
  • Să menţină un nivel de umiditate în cameră de 40-60% (umiditatea necorespunzătoare afectează scărpinatul).
  • Pentru a creşte şansa de somn profund e bine ca somnul de noapte să se producă mai devreme, să se menţină un program care îl avantajează pe cel mic şi să doarmă cât are nevoie (14-18 ore pana la 1 an, 13-14 ore între 1 şi 2 ani, 12-13 ore între 2 ş 3 ani, 11-12 ore între 3 şi 5 ani). Dacă copilul dă doar semne de somn, înseamnă că programul curent nu îl avantajează.


Articolul este scris de Mona Ciurezu, psiholog, specialist în somnul copilului şi al adultului, autoarea site-ului www.bebedoarme.ro

  • Facebook
  • Pin

S-ar putea să vă intereseze și

Descoperiți toate articolele

v_Home_PushArticle_a19961.jpg

v_push_commitment_19955 (LP54466).jpg

v_push_commitment_19960.jpg