• Acasă>
  • Rutina de somn: Importanţa pentru copil şi mamă

Rutina de somn: Importanţa pentru copil şi mamă

Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_article_default.jpg

Somnul este foarte important pentru copil, atât pentru dezvoltarea fizică, gestionarea emoţiilor, dar şi prin influenţa pe care o are asupra comportamentului acestora peste ani, atunci când ajunge la şcoală. Nivelul de impulsivitate, hiperactivitate şi chiar notele pot fi influenţate de deficitul de somn din primii 3 ani. Sunt mai mulţi factori care influenţează calitatea şi cantitatea somnului, însă, în acest articol, ne concentrăm pe rutina de somn.

Ce este rutina de somn

v_article_06.jpg

Rutina de somn poate fi privită ca un element care dă stabilitate şi structură vieţii copilului, alături de celelalte rutine ale zilei. Aceasta îl poate ajuta foarte mult pe cel mic să îşi coboare stimularea înainte de a merge la somn, să-şi reducă nivelul de adrenalină, astfel încât melatonina, hormonul somnului, să poată intra în scenă. Rutina însă poate fi mai importantă pentru unii copii şi mai puţin importantă pentru alţii. Dacă copilul are capacitatea să-şi reducă singur nivelul de stimulare, să se culce atunci când îi este somn, rutina nu îl ajută prea mult, dar nici nu-l încurcă. În cazul copiilor curioşi, care nu pot opri stimularea şi se lasă supra-stimulați de mediu chiar dacă corpul le spune ca vrea să doarmă, atunci rutina devine esenţială.

Câteva sfaturi privind rutina de somn

În cazul copilului de peste 6 săptămâni, super curios şi care se lasă greu adormit, sunt câteva aspecte de luat în calcul:

  • Stabilirea unei rutine pentru toate somnurile copilului. În principiu, este bine ca rutina de zi să fie aceeaşi ca cea de seară, însă poate şi să difere puţin.
  • Baia nu face parte din rutină, aşa încât aceasta trebuie să se încheie  cu minim 30 de minute înainte de somn. Baia îl stimulează pe copil, îi creşte nivelul de adrenalină.
  • Stabilirea a 4-5 elemente care să fie introduse în rutină, precum: somnul în aceeaşi cameră, întuneric la somnul de zi (copilul curios doarme mult mai bine pe întuneric ziua), folosirea zgomotului alb (poate fi folosit fără probleme până la 1 an şi să aibă sub 60 de decibeli), spălatul pe dinţi, un cântec liniştitor doar pentru somn, sacul de dormit, urat somn uşor diverselor obiecte, pusul jucăriilor la somn, plimbarea şi legănarea în braţe (pentru liniştire, nu pentru adormire).
  • Crearea unei rutine de dimineaţă: trezirea la aceeaşi oră, expunerea la lumină să nu varieze cu mai mult de 30-45 de minute.
  • Rutina de somn poate să dureze între 5 şi 20 de minute, scopul ei fiind să liniştească, nu să adoarmă. Se poate stabili şi o prerutină cu 30 minute înainte de somn, perioadă în care să se înceapă uşor reducerea stimulilor.

Beneficiile rutinei pentru mamă

Rutina îi oferă mamei sentimentul de control asupra situaţiei, senzaţia că se descurcă, că ştie ce să facă. Apoi, rutina îi oferă posibilitatea să îşi planifice anumite activităţi, să îşi acorde timp şi sieşi. E bine să aibă o rutină a grijei pentru sine de minim 15-30 de minute zilnic, care poate să includă: cititul unei cărţi, vorbitul cu o prietenă, meditaţia de relaxare, ascultarea de muzică, sport şi orice altceva ce o ajută să fie în contact cu ea şi nevoile ei. Astfel, ea este mai echilibrată şi îşi va putea conserva mai bine resursele atât de necesare  pentru ea şi pentru copilul ei deopotrivă.

Articol scris de Mona Ciurezu, psiholog şi specialist în somnul copilului şi al adultului, deţionătoarea site-ului www.bebedoarme.ro

  • Facebook
  • Pin

S-ar putea să vă intereseze și

Descoperiți toate articolele

v_push_commitment_19960.jpg

v_push_commitment_19959.jpg

v_push_commitment_19957 (LP54466).jpg